Denis Mellier

Ph D., Università di Lione, psicologo, psicoterapeuta, membro della Società Francese di Psicoterapia Psicoanalitica di Gruppo (SFPPG)
E mail : Denis.Mellier@univ-lyon2.fr

Ph D., University of Lyon, Psychologist, Psychotherapist, member of the French Society of Psychoanalytical Group Psychotherapy (SFPPG)
E mail : Denis.Mellier@univ-lyon2.fr

Tutte le pubblicazioni dell'autore su Funzione Gamma / All publications of the author on Funzione Gamma

“Revolutionary” baby, rite and family

di | Posted in N. 40 - Group and Rite | Tagged , , , ,

Abstract Rites marks life cycles and social rhythms.  They are present in all areas of psychotherapy, especially in group psychotherapy.  However, the traditional rites surrounding birth are disappearing.  The hypothesis of this communication is based on the idea that the … Continue reading

Bebé « rivoluzionario », rito e famiglia

di | Posted in N.40 - Gruppo e Rito | Tagged , , , ,

Abstract I riti che celebrano i cicli di vita e i ritmi sociali compaiono sempre nella psicoterapia, specie di gruppo. L’ipotesi di questa comunicazione riposa sull’idea che l’evento nascita invoca il rito perché la nascita costituisce uno sconvolgimento, una rivoluzione, … Continue reading

Bion in the nursery. The Three steps of an intersubjective theory

di | Posted in N.20 - Thinkable and unthinkable in some Bion's concepts | Tagged , , , ,

Abstract The author analyses Bion’s works evolution in regard to the relation between intersubjectivity and symbolization. Three books mark this evolution: Experiences in groups, Learning from experience and Attention and Interpretation. Firstly intersubjectivity is the field of symbolisation, secondly the … Continue reading

Bion all’asilo-nido. Tre tappe di una teoria intersoggettiva

di | Posted in N.20 - Pensabile e impensabile in alcuni concetti di Bion | Tagged , , , ,

Abstract L’autore analizza l’evoluzione delle opere di Bion prendendo in considerazione la relazione fra intersoggettività e simbolizzazione. Tre libri connotano tale evoluzione : Esperienze nei gruppi, Apprendere dall’esperienza, e Attenzione e Interpretazione. L’intersoggettività è dapprima il campo della simbolizzazione e diviene … Continue reading

Il valore emozionale della narrazione e l’osservazione del bambino

di | Posted in N.17 - Tempo e Narrazione | Tagged , , ,

Abstract Collocare la narrazione fra questi due limiti, rappresentati dalla storia e dall’osservazione permette di mettere in rilievo il valore di sé come trama emozionale intersoggettiva. Ogni narrazione prende senso in rapporto ad una storia, ogni narrazione si nutre dei … Continue reading

The emotional value of narrative and Infant Observation

di | Posted in N.17 - Time and Narration | Tagged , ,

Abstract Narration is defined between these two limits, historicizing and observation. Every narrative tends to be transformed into a history, every narrative is based on sensorial data and on the observation of others. Psychic temporality suitable for narration would not … Continue reading